Terug naar overzicht
05917d83-75d8-4689-ac0a-39a9af7138ff.jpg

Digitale autonomie: hoe versterkt u de grip van uw gemeente? 

Digitale autonomie staat hoog op de bestuurlijke agenda. De afhankelijkheid van (niet-Europese) technologieleveranciers roept vragen op over risico’s, continuïteit en regie. Wat betekent dit concreet voor uw gemeente, en hoe kwetsbaar bent u eigenlijk? 

In deze sessie krijgt u inzicht in de nieuwste ontwikkelingen rond digitale autonomie en de risico’s die daarbij spelen. We verkennen mogelijke scenario’s en gaan in op de vraag hoe reëel deze zijn. 

Daarnaast laten we zien hoe gemeenten gezamenlijk werken aan digitale autonomie als onderdeel van de collectieve aanpak van de gemeentelijke digitalisering. Als één sterke bestuurslaag zetten gemeenten stappen om digitale afhankelijkheid af te bouwen, onder andere via de prioriteiten Common Ground, AI, cloud en digitale veiligheid. 

We gaan met elkaar en de aanwezige experts in gesprek over wat deze ontwikkeling vraagt van u als bestuurder. 

Het is een interactieve sessie met ruimte voor vragen en reflectie. U krijgt concrete handvatten om grip te houden op de digitale toekomst van uw gemeente. 

Deze sessie wordt aangeboden door de VNG, beleidsafdeling Lokaal Bestuur en Informatiesamenleving.